Nieuwe telecomwet is zachte heelmeester

 

De nieuwe telecomwetgeving is als een doekje voor het bloeden. Ja, er komt met de aanpassing van artikel 7.2a uit deze wet een einde aan het stilzwijgend verlengen van bestaande zakelijke contracten. En dat is niet onaardig. Maar het echte probleem wordt hiermee vakkundig ontweken: KPN is nog steeds de beheerder van het kopernetwerk voor telefonie. Ik wil me hard maken voor een afschaffing van deze wet en het instellen van een onafhankelijke netbeheerder.

 

Door Hans-Willem de Lint, mede initiatiefnemer van deze wetwijziging en tevens eigenaar van telecombedrijf Message To The Moon (MTTM).
De meeste bedrijven weten niet meer wanneer een contract – dat jaren geleden afgesloten is – is afgesloten bij KPN. De database die andere providers raadplegen bij overstapprocedures, geeft hier ook geen melding van. En dus kon het tot voor kort zomaar gebeuren dat zakelijke klanten die overstapten, een gepeperde rekening van KPN kregen voor de resterende maanden van hun contract. Vroeg je als gedupeerde ondernemer KPN om opheldering, dan werd je doorverbonden naar de salesafdeling om de overstap ongedaan te maken. Er werd gezegd: als u terugkeert, dan crediteren wij de slotnota. Zo heeft KPN heel veel klanten weten te behouden die anders allang weg waren geweest. De nieuwe wet verplicht KPN om vanaf nu de contractdatum in de database te vermelden en zorgt er bovendien voor dat er niet meer stilzwijgend kan worden verlengd.

 

Laat ik het beestje bij de naam noemen, er kan nooit sprake zijn van een eerlijke markt, zolang KPN het overstappen naar een andere provider in de eigen portemonnee voelt. De wetswijziging moet ervoor gaan zorgen dat obstakels bij het zakelijk overstappen naar een andere telecomprovider, uit de weg worden geruimd. Zo kunnen bijvoorbeeld zakelijke per 1 oktober na afloop van hun overeengekomen contractperiode per maand kosteloos opzeggen. Dat betekent dat het probleem van de slotnota met de wetswijziging tot het verleden behoort, maar wie zegt dat KPN als netbeheerder niet op allerlei andere manieren gaat dwarsliggen?

 

Zelf zie ik in de praktijk dat het bij 95 procent van de overstapklanten goed gaat, maar als mijn bedrijf een campagne voert, is dat ineens nog maar 50 procent. Dat is vreemd, want hoe moeilijk is het eigenlijk om een klant over te zetten? Een koperlijnaansluiting heeft een rood draadje en een blauw draadje. Toch hebben we in campagnetijd vijf tot zes escalaties per dag. Zakelijke klanten zitten vervolgens soms wekenlang zonder telefonie. Dat is iets wat je op de energiemarkt niet ziet. Dat komt omdat er op de energiemarkt geen sprake was van een monopoliepositie toen er werd geprivatiseerd. KPN wordt nog altijd aangemerkt als Aanmerkelijke Markt Macht (AMM) door de wet. We mogen KPN geen monopolist noemen, maar het scheelt niet veel. Het liefst zou ik dan ook zien dat KPN het waterleidingbedrijf van de nullen en enen wordt, zodat er geen sprake meer is van belangenverstrengeling en de markt écht eerlijk en transparant wordt.

 

“Het feit dat de wet nodig is, zegt meer over de uitzonderlijke positie die KPN nog altijd inneemt, dan over de misstanden op de telecommarkt in zijn algemeen.”
In de telecomwereld is geen sprake van contractvrijheid, zoals we die wel kennen in andere sectoren. Nu niet, en per 1 oktober ook niet. We hebben de telecomwet alleen maar nodig om KPN aan regels te binden, omdat het nog altijd een zekere geprivilegieerde positie bekleedt als het op vaste, zakelijke telefonie aankomt. En dat is vreemd, aangezien KPN wettelijk al meer dan tien jaar geleden zijn monopolie op vaste telefonie verloor. Waar ik voor pleit is om de positie van KPN duidelijk te krijgen en de kansen op de markt gelijk te trekken, zodat we vervolgens de telecomwet af kunnen schaffen en de telecomsector aan dezelfde regels kunnen binden als alle andere sectoren.
Ook al moet er nog veel gebeuren voor de markt echt eerlijk en transparant is, de nieuwe wet is wel degelijk een enorme doorbraak in de markt voor zakelijke afnemers van telefonie. Het is fijn dat de zakelijke telecomgebruiker meer keuzevrijheid en transparantie krijgt. Er bestonden aanzienlijke obstakels bij het overstappen naar een andere provider, die met deze wetswijziging tot het verleden behoren. Ik verwacht dat de zakelijke telecommarkt flink in beweging gaat komen na 1 oktober, maar laten we alsjeblieft niet op onze lauweren gaan rusten, want we zijn nog lang niet waar we moeten zijn.

Voorstel op maat?

Bel ons op 088 8000 800 of laat uw naam en telefoonnummer achter en wij bellen u terug.

Altijd de beste acties?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer informatie over onze diensten en aanbiedingen.